Conflicten vermijden

In mijn werk als conflictmanagement coach geven veel cliƫnten aan de neiging te hebben om conflicten te vermijden. Wanneer zij in een situatie zitten die zij op de een of andere manier willen oplossen, krijgen zij vaak te maken met gevoelens van hulpeloosheid, gebrek aan zelfvertrouwen en een gebrek aan competenties om te weten hoe zij dit moeten doen.
Conflicten vermijden

Ook wanneer iemand anders de lastige kwestie omhoog brengt, rapporteren mijn conflict vermijdende cliënten dat zij zich terugtrekken of inschikken ten opzichte van de andere persoon. Zij negeren het conflict of reageren op manieren die ongeschikt of niet-effectief zijn.

Dit zijn slechts enkele manieren die conflict-vermijdende mensen gebruiken wanneer zij conflicten tegenkomen, hetgeen doorgaans uitloopt in een voortdurende onrust, wat hun behoeften en verwachtingen ook niet ten goede komt.

Het Conflict Mastery Quest(ions) blog van deze week nodigt u uit om na te denken over jouw neiging om conflicten te vermijden, als dit op jou van toepassing is.

  • Wat is een voorbeeld van een conflict dat jij probeerde te vermijden?
  • Wat waren jouw redenen dit conflict te vermijden?
  • Welke voordelen kwamen voort uit het vermijden van dit conflict? En welke nadelen?
  • Hoe voelde jij je toen je het conflict vermeed?
  • Hoe zou je willen dat je gereageerd had?
  • Wat hield je tegen?
  • Welke bronnen, skills en dergelijke had je nodig in die situatie om te reageren op een manier die jouw voorkeur had?
  • Als je er nu over nadenkt en je zou willen stoppen met het vermijden van conflicten, wat zou je dan nodig hebben om effectief aan een conflict deel te nemen?
  • Wat zou je volgens jezelf riskeren als je skills aanleerde om deel te nemen aan een conflict in plaats van het vermijden ervan?
  • Wat zou dit u kunnen opleveren?
  • Wat komt er met deze vragen in uw achterhoofd nog meer in u op?
  • Welke inzichten heeft u gekregen?

©Cinnie Noble, CINERGY Coaching, www.cinergycoaching.com - used with written permission